logo

Letnie warsztaty pantomimy w Karpaczu >Teatr

Post Thumbnail

Letnie warsztaty pantomimy w Karpaczu zakończone!

 

Dnia 11.08.2012 r. Fundacja Pantomimy we współpracy z aktorami: Radomirem Piorunem, Mariuszem Sikorskim, Anną Nabiałkowską i Katarzyną Sobiszewską, zakończyła „Letnie warsztaty pantomimy”.

Zajęcia odbywały się pomiędzy3.08 a 11.08.2012r. w ośrodku OWS WANG 2 w Karpaczu, mieście wyjątkowym i znaczącym dla Henryka Tomaszewskiego. W mieście tym znajduje się bowiem dom położony na Słonecznym Stoku z widokiem na Śnieżkę, będący kiedyś posiadłością Tomaszewskiego; Miejskie Muzeum Zabawek w Karpaczu powstałe z ogromnej kolekcji lalek, pochodzących z całego świata, jaką założyciel Pantomimy w 1994 roku ofiarował miastu. W Karpaczu także, na cmentarzu przy Świątyni Wang, złożone są prochy Mistrza.

Ideą warsztatów letnich była podróż drogami wytyczonymi przez Mistrza pantomimy – m.in. przybliżenie uczestnikom jego stylu pracy. Na proponowane przez nas zajęcia, składał się: blok warsztatów praktycznych, obejmujący szereg różnorodnych aspektów, zindywidualizowanych przez poszczególnych prowadzących oraz blok zajęć teoretycznych, składający się z wykładów i multimedialnych projekcji dotyczących pantomimy oraz działalności artystycznej i osoby Henryka Tomaszewskiego.Uczestnicy warsztatów letnich zwiedzili Miejskie Muzeum Zabawek w Karpaczu ze zbiorów Henryka Tomaszewskiego, byli też widzami Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze. Zaproponowane przez nas letnie warsztaty pantomimy były czymś więcej niż jednorazowym, tygodniowym warsztatem – stanowiły bowiem wstęp i przedsmak stałej i intensywnej pracy – rocznego cyklu warsztatów praktycznych, prowadzonych przez Radomira Pioruna, Mariusza Sikorskiego, Annę Nabiałkowską i Katarzynę Sobiszewską oraz teoretycznych,Sobiszewską oraz teoretycznych, dotyczących wykładów z zakresu historii pantomimy, prowadzonych przez Katarzynę Łuczyńską oraz Magdalenę Młynarczyk, skierowanego do stałej grupy odbiorców. Szkoleniowy cykl roczny rozpocznie się już od października 2012 roku i zakończy się przygotowaniem spektaklu. Więcej informacji na ten temat będzie można znaleźć na naszej stronie, na początku września 2012 r.

Tymczasem zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warsztatów, mieszczących się w zakładce „Galeria zdjęć”.

 


Prowadzący zajęcia:

Anna Nabiałkowska

Od 1987 r. aktorka Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.

Brała udział we wszystkich spektaklach teatru od 1987 roku, grając role pierwszo i drugoplanowe.

Występowała gościnie w innych teatrach, miedzy innymi we Wrocławskim Teatrze Współczesnym,  teatrze Kalong, Operze Bytomskiej. Pracowała jako pedagog we Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego i osoba prowadząca ogólnopolskie warsztaty pantomimy.

 

 

Warsztaty letnie obejmowały:

*ćwiczenia ogólnorozwojowe usprawniające koordynacje ruchową, w tym: napięcia, rozluźnienia, różnicowanie dynamiki w ruchu, plastykę ruchu;

*ćwiczenia aktorskie, zwracając uwagę na analizę ruchu – przetwarzanie ruchów organicznych w abstrakcyjne, szukanie w nich wyrazu scenicznego;

*ćwiczenia z zakresu identyfikacji postaci, jej przebiegu dramaturgicznego w zadaniach scenicznych.

 

Radomir Piorun                        

Ukończył szkołę pantomimy Kathleen Ann Thompson, gdzie brał udział w spektaklach plenerowych. Twórca autorskich spektakli teatralnych takich jak: „Deszcz nas Zasłania” , „Rzeźbiarz” , „ Piekło”, „Quasimodo”, „Serce”, „ Jonatan”, „Dożywotnio Usprawiedliwiony”, „Krzesła”,  „Limbo”. Animator działań kulturotwórczych w miastach w Polsce i za granicą. Założyciel, instruktor teatralny i kierownik Kolskiego Teatru Pantomimy w latach 1996-2004. Od 1996 r. aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. H. Tomaszewskiego, gdzie brał udział w spektaklach : „Kaprys”, „Tragiczne Gry” , „Małpy” ,” Galapagos” , „Śmierć w Wenecji”, „Przygody M. Koziołkiewicza”, „Gastronomia”, „Nakręcona Pomarańcza”(Teatr Współczesny we Wrocławiu) ‘’Osąd’’ ,’’Stazione Termini’’, „Poławiacze Papieru” . Wykładowca Pantomimy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego.

 

Warsztaty letnie obejmowały:

*  podstawy pantomimy;

*  ruch sceniczny;

*  plastykę ciała;

*  zadania kreatywnej improwizacji.

 

Mariusz Sikorski

Od 1982 roku aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. H. Tomaszewskiego, odtwórca wielu kluczowych ról w spektaklach Henryka Tomaszewskiego, pedagog pantomimy, wielokrotnie prowadził warsztaty teatralne w różnych miejscach kraju.

 

 

Warsztaty letnie obejmowały zapoznanie uczestników z głównymi formami ruchu scenicznego oraz wykształcenie elementarnych umiejętności panowania nad własnym ciałem (w tym kondycji fizycznej, koordynacji ruchowej, wytrzymałości). Przedstawione zostały również podstawowe zagadnienia związane ze sztuka pantomimiczną.

 

Katarzyna Sobiszewska

Ukończyła Warszawską Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie ze specjalizacją taniec klasyczny. Po dyplomie otrzymała angaż jako tancerka Opery Narodowej (1990-91 r.). W latach 1991-96- tancerka zespołu Janusza Józefowicza (musical „Metro”, Teatr Dramatyczny, Buffo, Minskoff Theater USA Broadway N.Y).W 1992 r pracowała jako fotomodelka US Agency Models INC N.Y i uczęszczała do szkoły A.Ailey Dance Company, M.Graham Dance Company. W 1996 była tancerką w musicalach „Phantom der Opera” Niemcy oraz „Circus Conelli Show” Szwajcaria. W latach 1997-98 – tancerka w Rewiach Atami, Kanazawa Show w Japonii. Pomiędzy 1998-99 współpracowała z  różnorodnymi teatrami min.: Teatrem Narodowym, Teatrem Ateneum i Teatrem Na Woli w Warszawie. Jest nauczycielką Yogi  w The Art of Living Foundation – prowadzi warsztaty pt. ”Sztuka Oddechu” i „ Eternity Process” wg. Sri Sri Ravi Shankara. Od 2001 roku pracuje jako scenarzystka serialowa, telewizyjna i konsultant ruchu. Od 1999 r do dziś aktorka Wrocławskiego Teatru Pantomimy H. Tomaszewskiego i członkini zespołu pedagogów.

Warsztaty letnie obejmowały:

– rozwijanie świadomości ciała i jego formy w przestrzeni  poprzez ćwiczenia pogłębiające  sprawność, elastyczność, precyzję ,siłę, dynamikę, rytm ekspresje oraz przestrzenną wyobraźnie ruchową;

– budowanie postaci i sytuacji scenicznej w oparciu o ruch – prezentacje etiud i wskazówki;

– naukę świadomego wykorzystania indywidualnych cech i predyspozycji fizycznych i psychicznych aktora w budowaniu postaci scenicznej;

– badanie różnic i zależności pomiędzy indywidualną, a zespołową grą aktorską w pantomimie;

– badanie różnic pomiędzy choreografią taneczną, a choreografią pantomimiczną;

– obserwację jak uczucia i stany emocjonalne człowieka odzwierciedlają się w ciele , jak wpływają na jego formę i ekspresję i jak można świadomie użyć tych form w zadaniu aktorskim;

– obserwację znaczenia wpływu wewnętrznej wyobraźni, opanowania sztuki oddechu, koncentracji i relaksacji na warsztat aktora ruchu.

 

 

 

 

Fundacja Pantomima, aby lepiej spełniać Państwa oczekiwania wykorzystuje pliki COOKIES. W ustawieniach przeglądarki można zablokować zapisywanie Cookies. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Cookies.
Zgadzam się / Zamknij