Statut
STATUT
Fundacji Pantomima
ROZDZIAŁ I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Postanowienia ogólne.
§ 1
- Fundacja pod nazwą Fundacja Pantomima zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez:
- Katarzynę Łuczyńską
- Magdalenę Młynarczyk
- Piotra Sabata
zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Karolinę Warczak-Mańdziak w Kancelarii Notarialnej dr Wisławy Boć, Karoliny Warczak-Mańdziak s.c. mieszczącej się we Wrocław przy ul. Powstańców Śl. 121/207, w dniu 22 listopada 2011 r. zapisane w Repertorium A numer 10816/211.
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Fundacja może zatrudniać pracowników i wolontariuszy.
- Fundacja jest apolityczna, neutralna światopoglądowo i nie jest związana
z żadnym wyznaniem.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz
z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
- Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Fundacja używa wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
Oddziały terenowe.
§ 2
- Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.
- Powoływanie i rozwiązywanie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych
odbywa się na mocy uchwały przyjętej przez Zarząd.
ROZDZIAŁ II.
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
Cele Fundacji.
§ 3
Celem Fundacji jest:
- Prowadzenie i wspieranie wielokierunkowej działalności w zakresie badania, dokumentowania, opracowywania i upowszechniania pantomimy oraz pokrewnych jej form teatralnych.
- Promocja polskiej i zagranicznej twórczości artystycznej oraz narodowego dziedzictwa kultury w zakresie pantomimy oraz innych form teatralnych na szczeblu regionalnym, krajowym oraz międzynarodowym.
- Wspieranie działalności dydaktycznej artystów pantomimy oraz rozwoju artystycznego adeptów sztuki mimu.
- Wspieranie oraz inicjowanie działalności twórczej i edukacyjnej ukierunkowanej na pantomimę oraz inne formy teatralne.
- Wykorzystanie tradycji pantomimy do budowania pozytywnego wizerunku miasta Wrocławia jako centrum kulturowego na skalę ogólnopolską
i międzynarodową.
- Działania na rzecz integracji europejskiej, dialogu międzykulturowego oraz rozwijania kontaktów w zakresie wymiany doświadczeń i upowszechniania kultury i sztuki.
- Popieranie i realizacja wszelkich inicjatyw kulturalnych, edukacyjnych
i społecznych ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania postaw aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz działalność na rzecz bezpiecznego, atrakcyjnego i aktywnego organizowania czasu wolnego dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób niepełnosprawnych.
Realizacja celów Fundacji.
§ 4
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających.
- Stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych.
- Prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów.
- Organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą
i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą.
- Stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy, oraz innych form teatralnych.
- Nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą.
- Tworzenie, wspieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud.
- Tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski i zagranicy.
- Powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji.
- Tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań twórczych.
- Gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację.
- Świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym
i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji.
- Współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji.
- Inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.
Działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego.
§ 5
1. Działalność nieodpłatna pożytku publicznego obejmuje:
- prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających;
- stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych;
- prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów;
- organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą;
- stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy oraz innych form teatralnych;
- nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą;
- tworzenie, wpieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud;
- tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski oraz zagranicy na terenie Wrocławia oraz w innych miastach Polski;
- powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji;
- tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań
twórczych;
- gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację;
- świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym
i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji;
- współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji;
- inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.
2. Działalność odpłatna pożytku publicznego obejmuje:
-
- prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających;
- stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych;
- prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów;
- organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą;
- stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy oraz innych form teatralnych;
- nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą;
- tworzenie, wpieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud;
- tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski oraz zagranicy na terenie Wrocławia oraz w innych miastach Polski;
- powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji;
- tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań twórczych;
- gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację;
- świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym
i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji;
- współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji;
- inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.
Działalność gospodarcza.
§ 6
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. O podjęciu działalności
gospodarczej decyduje Zarząd.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie pantomimy i innych form teatralnych;
- innej działalności niezbędnej do osiągnięcia celów statutowych.
3. Dochody osiągane z działalności, o której mowa w §6 przeznaczone będą na
realizację celów statutowych Fundacji.
4. O podjęciu, zakończeniu, zakresie i formie działalności gospodarczej decyduje na
drodze uchwały Zarząd Fundacji.
5. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez wyodrębnione podmioty.
Działalność pożytku publicznego.
§ 7
1. Fundacja może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego i korzystać
z uprawnień wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.
ROZDZIAŁ III.
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
Majątek i dochody Fundacji.
§ 8
1. Majątek założycielski Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatorów w wysokości 600 PLN (słownie: sześćset z złotych) wskazany w oświadczeniu woli
o ustanowieniu Fundacji w formie aktu notarialnego z numerem Repertorium A 10816/211 sporządzonego w Kancelarii Notarialnej dr Wisławy Boć, Karoliny Warczak-Mańdziak s.c. mieszczącej się we Wrocław przy ul. Powstańców Śl. 121/207, dnia 22.11.2011 roku.
2. Majątek Fundacji stanowią:
- fundusz założycielski;
- środki pieniężne otrzymane lub nabyte w czasie działalności Fundacji;
- nieruchomości, ruchomości, darowizny, udziały, prawa majątkowe i inne
aktywa nabyte przez Fundację w toku jej działania.
3. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji osób prawnych, fizycznych oraz jednostek
organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej;
- dochodów uzyskanych z akcji promocyjnych, zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku fundacji;
- dochodów z operacji finansowych, odsetek i depozytów bankowych,
z wyjątkiem obrotu papierami wartościowymi;
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych;
- dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego w przypadku jej
podjęcia;
- dochodów z działalności gospodarczej, w przypadku jej podjęcia.
4. Darczyńca, przekazując Fundacji środki majątkowe, może zastrzec rodzaj
działalności Fundacji, na który środki te będą przeznaczone. Zarząd Fundacji może
nie przyjąć tego warunku i zwrócić darczyńcy przekazane przez niego środki.
5. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania,
Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
6. Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację, na zasadach przewidzianych w niniejszym statucie.
7. Organom Fundacji zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji
w stosunku do członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz osób,
z którymi członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają
w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji, pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
ROZDZIAŁ IV.
WŁADZE I ORGANIZACJA FUNDACJI
Władze i organizacja Fundacji
§ 9
Władzę fundacji stanowi:
- 1. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
Zarząd Fundacji.
§ 10
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
Członkostwo Zarządu Fundacji.
§ 11
1 Powołanie Zarządu Fundacji:
- pierwszy skład Zarządu Fundacji ustalany jest przez Fundatorów.
Kolejni członkowie Zarządu Fundacji wyłaniani są na zasadzie kooptacji
w drodze uchwały Zarządu;
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa i Wiceprezesa Fundacji;
- Zarząd Fundacji składa się z dwóch do pięciu osób powoływanych na czas
nieokreślony.
2. Odwołanie Zarządu Fundacji:
- pozbawienie członkostwa w Zarządzie może nastąpić w wyniku jednogłośnej uchwały podjętej przez członków Zarządu.
- członkostwo w Zarządzie ustaje w pisemnej rezygnacji lub śmierci członka Zarządu;
- nieobecność członka Zarządu w posiedzeniach Zarządu przez okres przekraczający 3 miesiące, chyba że Zarząd wyraził w drodze uchwały zgodę na dłuższą nieobecność, stanowi podstawę do automatycznego odwołania przez Zarząd ze stanowiska.
- Złożenie rezygnacji przez członka Zarządu jest równoznaczne z wygaśnięciem jego mandatu. Na miejsce rezygnującego lub odwołanego członka Zarządu, Zarząd Fundacji może powołać nowego członka. Mandat nowo powołanego członka wygasa wraz z upływem kadencji Zarządu.
Funkcje i zadania Zarządu Fundacji.
§ 12
1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- realizowanie zadań statutowych Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, a w szczególności wobec organów państwowych i innych organizacji;
- udzielanie pełnomocnictw;
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
- występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia
z inną fundacją lub likwidacji Fundacji;
- uchwalanie regulaminów;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany statutu;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych;
- ustalenie podziału pracy między członkami Zarządu;
- uchwalanie regulaminu pracy i wydatkowania środków Fundacji na cele statutowe;
- zarządzanie majątkiem Fundacji, przyjmowanie darowizn, spadków
i zapisów, subwencji i dotacji, grantów, dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji, jej oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych;
- odpowiadanie za wyniki finansowo – gospodarcze i społeczne Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
- organizowanie i nadzorowanie ewentualnej działalności gospodarczej Fundacji;
- sporządzanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych.
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych Fundacji;
2. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu zarządu. W razie równej liczby głosów decyduje głos prezesa zarządu.
3. O posiedzeniu Zarządu muszą być powiadomieni wszyscy jego członkowie z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem drogą elektroniczną lub telefoniczną.
4. Posiedzenie zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa
miesiące, może je zwoływać zgodnie z bieżącymi potrzebami Fundacji każdy z członków Zarządu.
5. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
6. Prezes Fundacji jest organem decyzyjnym, obejmuje kierownictwo nad pracami Zarządu.
Reprezentacja Fundacji.
§ 13
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach również
związanych z majątkiem i zatrudnieniem pracowników składa samodzielnie Prezes lub Wiceprezes Fundacji.
2. Zarząd może udzielić czasowego lub stałego pełnomocnictwa do
jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji członkowi
Zarządu lub pracownikowi Fundacji.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Zmiana Statutu.
§ 14
1. Zmian w Statucie dokonuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
Połączenie z inną fundacją.
§ 15
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
3. Decyzję o połączeniu z inną Fundacją podejmuje Zarząd w drodze uchwały podjętej
bezwzględną większością głosów.
Likwidacja Fundacji.
§ 16
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona
lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej
bezwzględną większością głosów.
3. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do
spraw kultury.
3. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać
przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w kraju lub zagranicą
innych fundacji lub stowarzyszeń o zbliżonych celach.