logo

Statut >Aktualności

Post Thumbnail

ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 Postanowienia ogólne. § 1

 1. Fundacja pod nazwą Fundacja Pantomima zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez:

• Katarzynę Łuczyńską

• Magdalenę Młynarczyk

• Piotra Sabata

zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Karolinę Warczak-Mańdziak w Kancelarii Notarialnej dr Wisławy Boć, Karoliny Warczak-Mańdziak s.c. mieszczącej się we Wrocław przy ul. Powstańców Śl. 121/207, w dniu 22 listopada 2011 r. zapisane w Repertorium A numer 10816/211.

2. Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.

3. Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.

4. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury.

5. Fundacja ma osobowość prawną.

6. Fundacja może zatrudniać pracowników i wolontariuszy.

7. Fundacja jest apolityczna, neutralna światopoglądowo i nie jest związana z żadnym wyznaniem.

8. Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.

9. Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

10. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

11. Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.

12. Fundacja używa wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.

 Oddziały terenowe. § 2

1. Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.

2. Powoływanie i rozwiązywanie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych odbywa się na mocy uchwały przyjętej przez Zarząd.

 

 ROZDZIAŁ II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

 Cele Fundacji. § 3

 Celem Fundacji jest:

 1. Prowadzenie i wspieranie wielokierunkowej działalności w zakresie badania, dokumentowania, opracowywania i upowszechniania pantomimy oraz pokrewnych jej form teatralnych.

 2. Promocja polskiej i zagranicznej twórczości artystycznej oraz narodowego dziedzictwa kultury w zakresie pantomimy oraz innych form teatralnych na szczeblu regionalnym, krajowym oraz międzynarodowym.

 3. Wspieranie działalności dydaktycznej artystów pantomimy oraz rozwoju artystycznego adeptów sztuki mimu.

 4. Wspieranie oraz inicjowanie działalności twórczej i edukacyjnej ukierunkowanej na pantomimę oraz inne formy teatralne.

5. Wykorzystanie tradycji pantomimy do budowania pozytywnego wizerunku miasta Wrocławia jako centrum kulturowego na skalę ogólnopolską i międzynarodową.

6. Działania na rzecz integracji europejskiej, dialogu międzykulturowego oraz rozwijania kontaktów w zakresie wymiany doświadczeń i upowszechniania kultury i sztuki.

7. Popieranie i realizacja wszelkich inicjatyw kulturalnych, edukacyjnych i społecznych ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania postaw aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz działalność na rzecz bezpiecznego, atrakcyjnego i aktywnego organizowania czasu wolnego dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób niepełnosprawnych.

 Realizacja celów Fundacji. § 4

 Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1. Prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających.

2. Stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych.

3. Prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów.

4. Organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą.

5. Stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy, oraz innych form teatralnych.

6. Nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą.

7. Tworzenie, wspieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud.

8. Tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski i zagranicy.

9. Powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji.

10. Tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań twórczych.

11. Gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację.

12. Świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji.

13. Współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji.

14. Inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.

 Działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego. § 5

 1. Działalność nieodpłatna pożytku publicznego obejmuje:

 a. prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających;

b. stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych;

c. prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów;

d. organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą;

e. stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy oraz innych form teatralnych;

f. nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą;

g. tworzenie, wpieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud;

h. tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski oraz zagranicy na terenie Wrocławia oraz w innych miastach Polski;

i. powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji;

j. tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań twórczych;

k. gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację;

l. świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym

i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji;

m. współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji;

n. inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.

2. Działalność odpłatna pożytku publicznego obejmuje:

a. prowadzenie działalności edukacyjnej w formie: wykładów, projekcji, dyskusji, seminariów, warsztatów, wystaw, przeglądów, konkursów oraz innych wydarzeń upowszechniających;

b. stworzenie działu badań i dokumentacji wydarzeń bieżących oraz gromadzenie, uzupełnianie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów archiwalnych;

c. prowadzenie działalności wydawniczej w formie: broszur, książek, albumów, materiałów audiowizualnych, przekładów;

d. organizowanie wyjazdów badawczych do miejsc związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi w Polsce i za granicą;

e. stworzenie środowiska skupiającego pasjonatów, entuzjastów, praktyków oraz teoretyków pantomimy oraz innych form teatralnych;

f. nawiązywanie współpracy z podmiotami zajmującymi się pantomimą i innymi formami teatralnymi, w tym z instytucjami kultury, w kraju i za granicą;

g. tworzenie, wpieranie i inicjowanie działań teatralnych, spektakli, etiud;

h. tworzenie rezydentur (organizowanie pobytu) pojedynczych artystów lub grup teatralnych związanych z pantomimą i innymi formami teatralnymi z różnych obszarów Polski oraz zagranicy na terenie Wrocławia oraz w innych miastach Polski;

i. powoływanie i organizację pracy jednostek służących realizacji celów statutowych Fundacji;

j. tworzenie warunków do prowadzenia, prezentacji i wymiany poszukiwań twórczych;

k. gromadzenie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych pozyskiwanych przez Fundację;

l. świadczenie pomocy organizacyjnej osobom i jednostkom podejmującym i prowadzącym działalność zbieżną z celami Fundacji;

m. współpracę z organizacjami, instytucjami i osobami prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji;

n. inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak: wystawy, pokazy, działania performatywne, aukcje i inne.

Działalność gospodarcza. § 6

1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. O podjęciu działalności gospodarczej decyduje Zarząd.

2. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

a. prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie pantomimy i innych form teatralnych;

b. innej działalności niezbędnej do osiągnięcia celów statutowych.

3. Dochody osiągane z działalności, o której mowa w §6 przeznaczone będą na realizację celów statutowych Fundacji.

4. O podjęciu, zakończeniu, zakresie i formie działalności gospodarczej decyduje na drodze uchwały Zarząd Fundacji.

5. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez wyodrębnione podmioty.

Działalność pożytku publicznego. § 7

 1. Fundacja może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego i korzystać z uprawnień wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

 

ROZDZIAŁ III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

Majątek i dochody Fundacji. § 8

1. Majątek założycielski Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatorów w wysokości 600 PLN (słownie: sześćset z złotych) wskazany w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji w formie aktu notarialnego z numerem Repertorium A 10816/211 sporządzonego w Kancelarii Notarialnej dr Wisławy Boć, Karoliny Warczak-Mańdziak s.c. mieszczącej się we Wrocław przy ul. Powstańców Śl. 121/207, dnia 22.11.2011 roku.

2. Majątek Fundacji stanowią:

a. fundusz założycielski;

b. środki pieniężne otrzymane lub nabyte w czasie działalności Fundacji;

c. nieruchomości, ruchomości, darowizny, udziały, prawa majątkowe i inne aktywa nabyte przez Fundację w toku jej działania.

3. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:

a. darowizn, spadków, zapisów;

b. dotacji i subwencji osób prawnych, fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej;

c. dochodów uzyskanych z akcji promocyjnych, zbiórek i imprez publicznych,

d. dochodów z majątku fundacji;

e. dochodów z operacji finansowych, odsetek i depozytów bankowych,

z wyjątkiem obrotu papierami wartościowymi;

f. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych;

g. dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego w przypadku jej podjęcia;

h. dochodów z działalności gospodarczej, w przypadku jej podjęcia.

4. Darczyńca, przekazując Fundacji środki majątkowe, może zastrzec rodzaj działalności Fundacji, na który środki te będą przeznaczone. Zarząd Fundacji może nie przyjąć tego warunku i zwrócić darczyńcy przekazane przez niego środki.

5. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.

6. Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację, na zasadach przewidzianych w niniejszym statucie.

7. Organom Fundacji zabrania się:

a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”;

b. przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

c. wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji, pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.

 

ROZDZIAŁ IV. WŁADZE I ORGANIZACJA FUNDACJI

Władze i organizacja Fundacji. § 9

Władzami fundacji są:

1. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.

2. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.

Rada Fundacji. § 10

1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.

Członkostwo w Radzie Fundacji. § 11

1. Powołanie Rady fundacji:

a. Rada Fundacji składa się z trzech do dziewięciu członków, w tym

Przewodniczącego Rady Fundacji;

b. członków pierwszego składu Rady wraz z Przewodniczącym powołują Fundatorzy na mocy uchwały na okres 2 lat;

c. następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Przewodniczący Rady na okres 2 lat. Zarząd ma prawo przedłożenia Przewodniczącemu wniosku o powołanie danego Członka Rady;

d. przewodniczącego Rady, oprócz pierwszego składu ustalonego przez Fundatora, wybiera ze swego grona Rada;

e. fundator może być członkiem Rady i nie może być pozbawiony członkostwa w Radzie w wyniku uchwały podjętej przez pozostałych jej członków.

2. Odwołanie Rady Fundacji:

2.1. Rada Fundacji lub jej poszczególni członkowie mogą zostać odwołani przez Fundatora w uzasadnionych przez Fundatora przypadkach lub odwołanie członka Rady może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji również w uzasadnionych przypadkach.

2.2. Członkostwo Rady ustaje w przypadku:

a. pisemnej rezygnacji z członkostwa;

b. śmierci członka Rady.

3. Członkowie Rady Fundacji nie mogą:

a. być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami zarządu;

b. być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

c. otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

Funkcje i zadania Rady Fundacji. § 12

1. Do zadań Rady należy w szczególności:

a. kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji;

b. wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;

c. nadzór nad działalnością Fundacji i ocena pracy Zarządu;

d. rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji;

e. zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji;

f. podejmowanie na wniosek Zarządu decyzji o likwidacji Fundacji

2. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

3. Każdy członek Rady ma prawo kontroli działalności Fundacji, w tym celu sam lub z upoważnioną przez siebie osobą może w każdym czasie przeglądać dokumenty Fundacji, sporządzać bilans lub żądać wyjaśnień od Zarządu.

4. Rada zbiera się na posiedzeniu co najmniej raz w roku.

5. Radę zwołuje przewodniczący Rady na wniosek Zarządu lub członka Rady lub Fundatora.

6. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatyw Zarządu, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.

7. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

8. Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.

9. W razie niedyspozycji członek Rady ma prawo powołać wyznaczonego przez siebi pełnomocnika do reprezentowania go w Radzie.

10. Rada Fundacji sprawując swe funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu specjalistów.

Zarząd Fundacji. § 13

1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

Członkostwo Zarządu Fundacji. § 14

1 Powołanie Zarządu Fundacji:

a. pierwszy skład Zarządu Fundacji ustalany jest przez Fundatorów.

Kolejni członkowie Zarządu Fundacji wyłaniani są na zasadzie kooptacji w drodze uchwały Zarządu;

b. Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza Fundacji;

c. Zarząd Fundacji składa się z trzech do pięciu osób powoływanych na czas nieokreślony.

2. Odwołanie Zarządu Fundacji:

a. pozbawienie członkostwa w Zarządzie może nastąpić w wyniku jednogłośnej uchwały podjętej przez członków Rady;

b. członkostwo w Zarządzie ustaje w pisemnej rezygnacji lub śmierci członka Zarządu;

c. nieobecność członka Zarządu w posiedzeniach Zarządu przez okres przekraczający 3 miesiące, chyba że Zarząd wyraził w drodze uchwały zgodę na dłuższą nieobecność, stanowi podstawę do automatycznego odwołania przez Radę ze stanowiska.

3. Złożenie rezygnacji przez członka Zarządu jest równoznaczne z wygaśnięciem jego mandatu. Na miejsce rezygnującego lub odwołanego członka Zarządu, Zarząd Fundacji może powołać nowego członka. Mandat nowo powołanego członka wygasa wraz z upływem kadencji Zarządu.

Funkcje i zadania Zarządu Fundacji. § 15

1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a. realizowanie zadań statutowych Fundacji;

b. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, a w szczególności wobec organów państwowych i innych organizacji;

c. udzielanie pełnomocnictw;

d. podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie przekazanych do kompetencji Rady Fundacji;

e. występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją lub likwidacji Fundacji;

f. uchwalanie regulaminów;

g. podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany statutu;

h. powoływanie i rozwiązywanie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych;

i. ustalenie podziału pracy między członkami Zarządu;

j. uchwalanie regulaminu pracy i wydatkowania środków Fundacji na cele statutowe;

k. zarządzanie majątkiem Fundacji, przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji, grantów, dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji, jej oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych;

l. odpowiadanie za wyniki finansowo – gospodarcze i społeczne Fundacji,

m. ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;

n. organizowanie i nadzorowanie ewentualnej działalności gospodarczej Fundacji;

o. sporządzanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych.

2. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu, przy czym głosy nieobecnych członków Zarządu traktowane są jako wstrzymujące się.

3. O posiedzeniu Zarządu muszą być powiadomieni wszyscy jego członkowie z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem drogą elektroniczną lub telefoniczną.

4. Posiedzenie zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące, może je zwoływać zgodnie z bieżącymi potrzebami Fundacji każdy z członków Zarządu.

5. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.

6. Prezes Fundacji jest organem decyzyjnym, obejmuje kierownictwo nad pracami Zarządu.

Reprezentacja Fundacji. § 16

1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach również związanych z majątkiem i zatrudnieniem pracowników składa Prezes lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie

2. Zarząd może udzielić czasowego lub stałego pełnomocnictwa do jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji członkowi Zarządu lub pracownikowi Fundacji.

 

ROZDZIAŁ IV POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Zmiana Statutu. § 17

1. Zmian w Statucie dokonuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.

Połączenie z inną fundacją. § 18

1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.

3. Decyzję o połączeniu z inną Fundacją podejmuje Zarząd w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.

Likwidacja Fundacji. § 19

1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

2. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.

3. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury.

4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w kraju lub zagranicą innych fundacji lub stowarzyszeń o zbliżonych celach.

Fundacja Pantomima, aby lepiej spełniać Państwa oczekiwania wykorzystuje pliki COOKIES. W ustawieniach przeglądarki można zablokować zapisywanie Cookies. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Cookies.
Zgadzam się / Zamknij