Fundacja Pantomima zakończyła pierwszą edycję projektu pt.: „Piszę, bo rozumiem”. Nasze przedsięwzięcie odbywało się pomiędzy 15.04, a 21.06. 2012 r. i zrealizowane było przy wsparciu Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Projekt realizowany był w dwóch grupach, których uczestnicy spotykali się w poniedziałki oraz środy i składał się z:
– cyklicznych zajęć z zakresu pisania recenzji oraz historii i teorii teatru;
– wyjść na spektakle, którymi były: „Galapagos”(reż. A. Sobiszewski), „Mikrokosmos” (reż. K. Dworakowski), „Poławiacze Papieru” (reż. Z. Szymczyk), „Dom Bernardy Alba” (reż. Z. Szymczyk), Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. H. Tomaszewskiego, „Czy Pan to będzie czytał na stałe?” (reż. M. Kmiecik) w Teatrze Polskim we Wrocławiu; “We Will Leave Only Bone: Reflections of Eurydice”(reż. A. Salonen) w Teatrze Pieśń Kozła;
– cyklu zajęć praktycznych – projektu Teatr-owo Wrocław zrealizowanego we współpracy z Fundacją Pantomima przez Dominikę Nestorowską oraz Rafała Chmielewskiego, w ramach którego odbyły się:
Uroczyste zakończenie projektu „Piszę, bo rozumiem” oraz projektu „Teatr-owo Wrocław” odbyło się 21.06.2012r. w Klubie Muzycznym Puzzle we Wrocławiu. Podczas spotkania wieńczącego oba projekty uczestnicy warsztatów podjęli się otwartego czytania sztuki „Dwa teatry” J. Szaniawskiego pod kierownictwem Krzysztofa Rysia. Rozdane zostały gazetki z recenzjami młodych pasjonatów teatru, którym wręczono dyplomy i nagrody rzeczowe – każdy z recenzentów projektu „Piszę, bo rozumiem” otrzymał pięć archiwalnych numerów „Notatnika Teatralnego”.
UCZESTNIKAMI PROJEKT BYLI:
Agata Dobrzańska
Julia Kalla
Dominika Ostańkowicz
Kamila Świątkowska
PROWADZĄCYMI PROJEKT BYŁY:
Katarzyna Łuczyńska, pasjonatka teatru ze szczególnym uwzględnieniem pantomimy i teatru ruchu. Przez dwa lata wiec-prezes Studenckiego Koła Naukowego Teatrologów „Dalej…” na Uniwersytecie Wrocławskim. Mgr filologii polskiej, specjalności teatrologicznej na Uniwersytecie Wrocławskim, stypendystka programu MOST (odbyte półroczne studia na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunku: teatrologia); absolwentka Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu o specjalizacji pantomima. Obroniła pracę magisterską na Uniwersytecie Wrocławskim napisaną pod kierunkiem dra I. Guszpita „O braku metody, czyli w poszukiwaniu sposobu pracy Henryka Tomaszewskiego we Wrocławskim Teatrze Pantomimy”. Obroniła wyróżnioną pracę dyplomową w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu napisaną pod kierunkiem mgr J. Stankiewicza „Historia pantomimy – teoria i praktyka”. Publikowała w „Dzienniku Teatralnym” i „Dalej…”. Pracowała przy gazecie festiwalowej „Dialog Wrocław” w 2009 roku. Recenzowała IX (2009) i XI (2009) Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu w Warszawie. Obecnie adept Studia Pantomimy przy Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego. Uczestniczka kilku międzynarodowych warsztatów pantomimy. Od 2009 roku współpracownik Fundacji „Teatr Nie-Taki”, w której zrealizowała projekty: „Tramwaj Nie-Taki”, Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży w spektaklach teatralnych (02.2010-11.2010) tu: współpomysłodawca projektu oraz pedagog zajęć animacyjnych z młodzieżą; „Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży w spektaklach teatralnych „Razem przeciw!” (02.2011-12.2011) tu: koordynator projektu, pedagog zajęć animacyjnych z młodzieżą. Współpomysłodawca i założyciel Fundacji Pantomima, w której obecnie pełni funkcję prezesa.
Magdalena Młynarczyk, pasjonatka teatru ze szczególnym uwzględnieniem pantomimy, osoba aktywna, która stale angażuje się w życie kulturalne miasta Wrocławia. Absolwentka Kolegium Nauczycielskiego im. Grzegorza Piramowicza we Wrocławiu, w którym obroniła pracę licencjacką u prof. Ireny Kamińskiej-Szmaj:. „Analiza językowa recenzji teatralnych w czasopismach i dziennikach oraz pismach specjalistycznych”. Mgr filologii polskiej, specjalności teatrologicznej na Uniwersytecie Wrocławskim, na którym obroniła pracę dyplomową pod kierunkiem dra I. Guszpita: „Akademia Praktyk Teatralnych Gardzienice – próba opisu działalności obejmująca lata 1997-2007”. Ukończyła także Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu o specjalizacji pantomima. Publikowała m.in. w „Dzienniku Teatralnym”, recenzowała XI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu w Warszawie. Obecnie adept Studia Pantomimy przy Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego. Uczestniczka licznych międzynarodowych warsztatów pantomimy. Od 2009 roku współpracownik Fundacji „Teatr Nie-Taki”, w której współtworzyła projekt: „Tramwaj Nie-Taki”. Ponadto koordynowała projekt „Profilaktyka uzależnień dzieci i młodzieży w spektaklach teatralnych” (02.2010-11.2010) oraz pracowała przy nim jako pedagog zajęć animacyjnych z młodzieżą. Pedagog zajęć animacyjnych z młodzieżą przy projekcie: „Profilaktyka uzależnień i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży w spektaklach teatralnych „Razem przeciw!” (02.2011-12.2011). Pełniła funkcję wolontariusza przy różnorodnych festiwalach, m.in.: Świat miejscem prawdy, Dialog, Port Wrocław a także we współprowadzeniu zajęć teatralnych w Centrum Twórczości Dziecka. Współpomysłodawca i założyciel Fundacji Pantomima, w której obecnie pełni funkcję wiceprezesa.
Poniżej prezentujemy Państwu recenzje oraz gazetkę, które powstały podczas projektu:
– “Milcząca opowieść o samotności” Agata Dobrzańska,
– “W krainie samotności” Julia Kalla,
– “M I KR O K O S M O S jako świat widziany oczami dziecka” Dominika Ostańkowicz,
–“Kobiecość na uwięzi” Agata Dobrzańska.
Dostępna jest także gazetka, która powstała jako efekt finalny projektu, do pobrania po kliknięciu na POBIERZ.